Preventie

9 alimente care îmbunătățesc memoria

Consumul de alimente sănătoase poate sa îmbunătătească semnificativ memoria, puterea de concentrare si starea de spirit pe termen lung, confirmă oamenii de stiință. In afară de varstă, stres, calitatea si cantitatea somnului, nutriția joaca un rol-cheie in funcționalitatea memoriei.
Fiziologic vorbind, o memorie bună este influențată de modul in care neuronii (celulele creierului) transmit fluxurile informaționale in tot organismul. De aceea, o stare de sănatate fragilă poate să afecteze si performanța funcțiilor creierului.

Alimente care stimuleaza memoria

1. Nucile si semințele
Nucile si semințele sunt surse excelente de vitamina E, iar o cantitate mai mare a acestei vitamine corespunde cu un declin cognitiv mai mic odată cu înaintarea in varstă. Adaugați circa 30 de grame pe zi de nuci, alune de pădure, nuci braziliene, fistic, caju, alune, semințe de floarea soarelui, semințe de susan, semințe de in si unt din grasimi nehidrogenate (unt de arahide, unt de migdale sau tahini), in alimentație, pentru a va îmbunatăți considerabil memoria. Consumați-le, de preferat, in stare crudă si nesarată, pentru a beneficia de toate proprietațile lor nutriționale.

2. Fructele de avocado

Fructele de avocado sunt si ele benefice memoriei, datorită grasimilor mononesaturate conținute, extrem de sănătoase pentru sistemul cardio-vascular. O circulație sanguină bună facilitează transportul oxigenului către celulele cerebrale.
Tot acizii grași esențiali conținuți de fructele de avocado reduc tensiunea arterială, hipertensiunea fiind un factor de declin al funcțiilor cognitive. Din pricina conținutului mare de calorii, medicii recomandă consumul a maximum o jumatate de avocado pe zi.

3. Fructele de pădure
Fructele de pădure au cel mai mare conținut de antioxidanți cu rol protector la nivelul celulelor creierului. O serie de studii de specialitate au descoperit ca o dietă bogată in flavonoizi (un tip de antioxidanți) poate sa încetinească pierderea memoriei la oameni.

4. Pestele gras
Carnea de peste bogată in grasimi esențiale omega-3, precum cea de somon, sardine, hering si macrou, previne eficient instalarea demenței. Intr-un studiu efectuat de cercetatorii Universitatii de Medicina Rush din Chicago, pe un esantion de 3000 de participanți de ambele sexe, s-a observat că subiecții cu o dieta axată pe un nivel crescut de acizi grași omega-3 au prezentat un risc mai scăzut de a dezvolta afecțiuni ale funcției cognitive.

5. Legumele cu frunze verzi

Legumele cu frunze verzi, precum spanacul, varza kale, varza verde, frunzele de mustar sau frunzele de nap, sunt alte alimente cu efect pozitiv asupra memoriei. Acestea furnizează o sursă bogată de acid folic, substanță care reglează nivelul de homocisteină in organism (un aminoacid asociat cu un risc crescut de dezvoltare a bolilor cardiace si deficiențelor de memorie).

6. Cafeaua

Dacă apreciați gustul cafelei, oamenii de stiință vă recomandă sa o consumați in fiecare zi. Cofeina este un excitant excelent pentru memorie si concentrare, chiar dacă efectele sale sunt temporare. Un studiu australian efectuat pe un esantion de 7000 de persoane a descoperit că subiecții care au depasit varsta de 65 de ani si consuma cafea zilnic, prezintă un randament cognitiv mai bun, comparativ cu cei care nu beau cafea de regulă.

7. Legumele crucifere

Legumele crucifere, precum varza, conopida sau broccoli, s-au dovedit benefice in ceea ce priveste conservarea memoriei la varste inaintate. Un studiu dedicat acestor alimente a demonstrat ca persoanele cu o dietă bogată in legume crucifere obțin rezultate mai bune la testele de memorie, comparativ cu cele care le evită. Aceste legume contin iod, substantă benefică funcționării tiroidei, glandă endocrină care reglează multe căi metabolice ale organismului.

8. Cerealele integrale
Cerealele integrale, precum ovăzul, painea integrală sau orezul brun, influentează pozitiv și funcțiile creierului. Ele protejează organismul de afecțiunile cardiace, deci îmbunatătesc circulația sangelui, necesară tuturor organelor corpului, inclusiv creierului.
Chiar si germenii de grau sunt utili memoriei, datorită continutului generos de fibre, vitamina E, acizi grași omega-3 si factori de crestere.

9. Ciocolata neagră

Proprietațile antioxidante puternice ale ciocolatei negre includ acest desert sănatos in lista alimentelor care îmbunatătesc memoria. Motivul este acela că ciocolata neagră conține stimulenți naturali importanți, cum este cafeina, substanță ce creste puterea de concentrare. Antioxidanții furnizați de boabele de cacao acționează ca un scut pentru celulele creierului împotriva acțiunii radicalilor liberi.

Dr. Florina Cristescu
Medic primar Geriatrie – Gerontologie, Medicină Internă.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *